ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΕΛΛΑΣ
2Ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ
Τίτλος: «Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια:
εκπαιδευτικές γέφυρες»
Θεματικός άξονας:
Ελλάδα-Κύπρος: Η Ιστορία μας, απλώνει Εκπαιδευτικές "γέφυρες"
2ο 6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης
Στο παρόν σχέδιο εργασίας συμμετέχουν όλοι οι
εκπαιδευτικοί του 2ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Κρύας Βρύσης (12
εκπαιδευτικοί) και όλοι οι μαθητές μας (72 μαθητές).
Η εργασία έχει δημιουργηθεί με το ελεύθερο λογισμικό
genially και αναρτήθηκε: https://greececyprus9os.blogspot.com/
Στόχοι
Ø Να γνωρίσουν οι Έλληνες μαθητές
τον Κυπριακό Ελληνισμό
Ø Να μάθουν για την κοινή
ιστορική πορεία των δύο λαών
Ø Να γνωρίσουν τη σκλαβωμένη
κυπριακή γη
Ø Να κατανοήσουν το εθνικό μας
πρόβλημα (το Κυπριακό), να προβληματίζονται και να νοιάζονται για αυτό και να
τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτό.
Ø Να διεκδικούν την επανένωση της
Κύπρου
Ø Να κατανοούν και να διεκδικούν
τα δημοκρατικά ιδεώδη καλλιεργώντας πνεύμα αγάπης, αποδοχής, ομόνοιας
Ø Να επικοινωνήσουν, να
συνεργαστούν και να συνδημιουργήσουν με μαθητές από διαφορετικές σχολικές
μονάδες
Ø
Να
εκφραστούν δημιουργικά οι μαθητές ως προς τον Κυπριακό Ελληνισμό με όποιον
τρόπο επιθυμούν
Ø
Να
ενθαρρυνθούν σχολεία της Ελλάδας ώστε να αδερφοποιηθούν με σχολεία της Κύπρου
και να πραγματοποιηθούν επισκέψεις εκατέρωθεν.
Διαθεματικό σχέδιο εργασίας (project)
Η παρούσα
εργασία αποτελεί ένα παράδειγμα εφαρμογής και αξιοποίησης σύγχρονων ψηφιακών
εργαλείων και διαδικτυακών εφαρμογών, σε συνδυασμό με αναλογικού τύπου
δραστηριότητες, στο πλαίσιο ενός διαθεματικού σχεδίου εργασίας (project) για
τις ανάγκες συμμετοχής μας στον 9ο Διεθνή μαθητικό Διαγωνισμό:
«Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια:
εκπαιδευτικές γέφυρες»
Η αξιοποίηση των
εφαρμογών και των εργαλείων παγκόσμιου ιστού δεύτερης γενιάς – συνεργατικό
διαδίκτυο (web 2.0.) στη διδακτική πράξη και συγκεκριμένα στον παρόντα διαγωνισμό,
έχει τη δυνατότητα υπό προϋποθέσεις και καλά σχεδιασμένες δράσεις, να
υποστηρίξει ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία και να προωθήσει τους
στόχους του Νέου Σχολείου, του 21ου αι.
Το πρόγραμμα
υλοποιήθηκε από εβδομήντα δύο (72) μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όλων
των τάξεων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κρύας Βρύσης, ενός σχολείου αγροτικής περιοχής, κατά το σχολικό
έτος 2022-2023. Οι μαθητές εμπλεκόμενοι ενεργά σε ένα πλήθος δραστηριοτήτων από
διαφορετικά γνωστικά πεδία, είχαν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις γνώσεις
τους μέσα από τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά,
την Ιστορία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τη Γεωγραφία, την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή , τα Εικαστικά, το χορό, τη
Μουσική, την Πληροφορική, τη Ρομποτική και να προσεγγίσουν το θέμα ολιστικά. Εξάλλου ο διαγωνισμός
προσφέρεται για διαθεματική αξιοποίηση σε όλα σχεδόν τα γνωστικά αντικείμενα. Η συμβολή
της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης των
μαθητών είναι προφανής.
Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων έγινε με γνώμονα το μαθησιακό
και κοινωνικό προφίλ του μαθητικού πληθυσμού, έτσι ώστε άπαντες να συμμετέχουν
ενεργά στην όλη διαδικασία. Το σχέδιο εργασίας ολοκληρώθηκε μέσα σε
ένα τρίμηνο (Νοέμβριος-Δεκέμβριος-Ιανουάριος, σχολικού έτους 2022-23).
Project
Τι είναι
η μέθοδος project
H μέθοδος project είναι μία ανοιχτή γνωστική διαδικασία, τα
όρια και οι διαδικασίες της οποίας δεν είναι αυστηρά καθορισμένα εκ των
προτέρων, μια που εξελίσσεται ανάλογα με την εκάστοτε συνθήκη και τα
ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων. Αποτελεί έναν τρόπο βιωματικής γνώσης που
στηρίζεται στη διερευνητική μάθηση, στην οποία συμμετέχει ενεργά όλη η τάξη η
οποία είναι στο σύνολό της υπεύθυνη για τη διαμόρφωση και διεξαγωγή της
μαθησιακής διαδικασίας.
Αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τη μέθοδο συνεργατικού
διαθεματικού Project (μεικτού περιεχομένου), γιατί θεωρούμε ότι με αυτήν,
Δάσκαλοι και Μαθητές συνεργάζονται ισοδύναμα ως μέλη μιας δυναμικής ομάδας και
πετυχαίνουν ιδανικότερα συγκεκριμένους στόχους.
Αφού, λοιπόν, διαβάσαμε την προκήρυξη του διαγωνισμού και θεωρήσαμε όλοι από κοινού οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας ότι μας ενδιαφέρει το θέμα, το κοινωνήσαμε στους μαθητές μας για να δούμε και το δικό τους ενδιαφέρον, όπως επίσης και στο Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του σχολείου μας. Συμφωνήσαμε όλοι και δηλώσαμε συμμετοχή στο διαγωνισμό.
Α΄ ΦΑΣΗ-ΒΗΜΑΤΑ
Επιλογή του θέματος και των θεματικών αξόνων του
διαγωνισμού
Καταγραφή ιδεών και γνώσεων
Κατασκευή ακτινογράμματος
Καταγραφή ερωτημάτων των μαθητών προς διερεύνηση
Κάθε τάξη, αποτελεί και μία ομάδα
Προσχέδιο εργασίας/δράσης
Καθορισμός των στόχων
Κατανομή εργασιών
Χρονοδιάγραμμα εργασιών και παράδοσής τους
Β΄ΦΑΣΗ-ΒΗΜΑΤΑ
Οι μαθητές εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με
τη μεθοδολογία
Ερευνούν, συλλέγουν πληροφορίες, ενημερώνονται
στο συγκεκριμένο πεδίο
Ταξινομούν και αναλύουν τις νέες πληροφορίες,
συνδέοντάς τες με τις ήδη υπάρχουσες
Λειτουργούν διαθεματικά
Συγκεντρώνουν υλικό
Δημιουργούν επιθυμητές επαφές με εξωσχολικούς
παράγοντες
Στο τέλος του πρώτου μήνα, συγκεντρωτικά παρουσιάζεται το αποκτηθέν υλικό και αξιολογείται η πορεία του project με αυτοκριτική διάθεση.
Γ΄ ΦΑΣΗ-ΒΗΜΑΤΑ
Οργανώνεται και αξιοποιείται το νέο υλικό
Ιστορία-Πολιτισμός-Λογοτεχνία-Φυσική
Αγωγή-Τ.Π.Ε.-Εικαστικά-Μουσική-Γεωγραφία-Ρομποτική
Ολοκληρώνονται οι εργασίες κάθε τάξης
(κατασκευές, εικαστικές δημιουργίες, μουσικές προσεγγίσεις, εκμάθηση χορού)
Πραγματοποιείται η συνέντευξη με τη συγγενή
αγνοουμένου της Κρύας Βρύσης το 1974 και δίνονται νέες πληροφορίες
Ακολουθεί η επίσκεψη στο τοπικό μνημείο του
αγνοουμένου
Παράγεται νέο οπτικοακουστικό υλικό
Ξεκινά στην αίθουσα εκπαιδευτικής ρομποτικής η
κατασκευή του μεγάλου θαλάσσιου ταξιδιού με Wedo 2.0 Lego
Συνθέτονται οι εργασίες των ομάδων
Γεννιέται η ιδέα της προσομοίωσης ενός
φανταστικού αεροπορικού ταξιδιού και ταυτόχρονα γεννιέται και η ιδέα της
πραγματοποίησής του στο πλαίσιο της αδερφοποίησης του δικού μας σχολείου με ένα
της Κυπριακής ομογένειας
Στο τέλος του δεύτερου μήνα οι εργασίες όλων των
ομάδων ολοκληρώνονται
Παραδίδεται το εικαστικό αποτύπωμα που ανέλαβε
το Τμήμα Ολοημέρου και το Τμήμα Ένταξης
Ολοκληρώνεται και βιντεοσκοπείται το χορευτικό
κομμάτι των μαθητών μας στον αύλειο χώρο του σχολείου
Ολοκληρώνεται επίσης και το μουσικό κομμάτι της
χορωδίας μας με το Μουσικό του σχολείου και ηχογραφείται
Το χρονοδιάγραμμα μας επιτρέπει να ελεγχθούν οι εργασίες και να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις.
Δ΄ ΦΑΣΗ-ΒΗΜΑΤΑ
Συνθέτονται όλες οι εργασίες με «χρονολογική
σειρά»
Γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις
Αξιολογείται η συνθετική εργασία
Από τους εκπαιδευτικούς
Από τους μαθητές
Η αξιολόγηση γίνεται με βάση τους στόχους που
τέθηκαν στην Α΄ Φάση
Γίνονται οι τελευταίες τροποποιήσεις
Ε΄ ΦΑΣΗ-ΒΗΜΑΤΑ
Υποβολή του project σε ένα blog προκειμένου να συμμετέχουμε στον 9ο
Διαγωνισμό: «Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες»
Ολοκλήρωση του blog – Παρουσίαση της ομαδικής εργασίας μας
Αξιοποίησή του και μετά το Διαγωνισμό με διάχυση
των αποτελεσμάτων του σχεδίου εργασίας και στους γονείς/κηδεμόνες του σχολείου
μας και στο blog του σχολείου μας
Αξιολόγηση του σχεδίου εργασίας
Ευχαριστίες προς αυτούς που βοήθησαν
Συμπεράσματα
Προτάσεις
Ενδεικτικές Δράσεις
Οι μαθητές όλων των τάξεων, με τη βοήθεια των
εκπαιδευτικών τους, ανέλαβαν και ολοκλήρωσαν
δράσεις:
- Οι μαθητές με ζυμάρι
έφτιαξαν την Ελλάδα και την Κύπρο ( περιεχόμενα
με Link, 5 ), όπου με χρώματα
κατάφεραν να αναπαραστήσουν το χάρτη των δύο χωρών. Στο εργαστήριο
ρομποτικής χρωμάτισαν με μπλε χρώμα τη θάλασσα και με φιγούρες playmobil
ένωσαν την Ελλάδα με την Κύπρο.
- Με τη
βοήθεια της ρομποτικής Wedo 2.0 Lego κατάφεραν να φτιάξουν ένα
καράβι (περιεχόμενα
με Link, 4 ) και να αναπαραστήσουν την
μετακίνηση των αρχαίων Ελλήνων προς την ανατολή και την εγκατάστασή τους
στην Κύπρο.
- Έφτιαξαν
μια αφίσα για να δείξουν την Κύπρο στα χρόνια
του Βυζαντίου (περιεχόμενα
με Link, 7 ).
- Πλοηγήθηκαν στο
διαδίκτυο (
περιεχόμενα με Link, 1 ) και αναζήτησαν
στοιχεία για την ιστορία της Κύπρου από τα αρχαία χρόνια. Δημιούργησαν
ηχητικά αρχεία τα οποία ενσωματώθηκαν στην ιστορία της Κύπρου. Γνώρισαν
την ιστορία και τον πολιτισμό της Κύπρου, συζήτησαν για τη μουσική, τη
μαγειρική, τους χορούς του λαού της Κύπρου.
- Αφού
έμαθαν για τα γεγονότα της εισβολής των Τούρκων στο νησί της Κύπρου,
και ενημερώθηκαν ότι στον τόπο της Κρύας Βρύσης υπάρχει οικογένεια
αγνοούμενου στρατιώτη εκείνων των μαρτυρικών χρόνων, του Κωνσταντίνου
Τσιτιρίδη αναζήτησαν την οικογένειά του
και κάλεσαν κοντινή συγγενή στο σχολείο προκειμένου να της πάρουν συνέντευξη (περιεχόμενα με
Link, 2 ).
- Επισκέφτηκαν
το μνημείο του Κωνσταντίνου Τσιτιρίδη (
περιεχόμενα με Link, 3 ) το οποίο έχει στηθεί στην πλατεία
της πόλης.
- Διδάχθηκαν
ένα τραγούδι για τις ομορφιές της Κύπρου, το τραγούδησαν και το
ηχογράφησαν ( περιεχόμενα με Link, 9 )
- Στο
διαδίκτυο ( google maps) αναζήτησαν και ανακάλυψαν το δίδυμο αδερφάκι
της Κύπρου ( περιεχόμενα
με Link, 10).
- Με τη
βοήθεια ελεύθερων λογισμικών δημιουργήθηκε στην Αίθουσα Πληροφορικής
ένα εικονικό
αεροπορικό ταξίδι (περιεχόμενα
με Link , 11 ) ξεκινώντας από την Ελλάδα με προορισμό την Κύπρο.
- Χόρεψαν στον αύλειο χώρο του
σχολείου την
«Τηλλυρκώτισσα» (περιεχόμενα με Link, 6)
- Οι μαθητές δημιούργησαν έργα του
Κύπριου καλλιτέχνη Στέλιου
Βότση (περιεχόμενα με Link, 8)
- Η μουσική επένδυση που χρησιμοποιήθηκε για να ολοκληρωθούν οι παρουσιάσεις, δανείστηκε φυσικά για εκπαιδευτικούς και παιδαγωγικούς σκοπούς και στόχους. Κάθε μουσικό κομμάτι ανήκει στο δημιουργό του, προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα και η χρήση που έγινε χαρακτηρίζεται από θεμιτή συμπεριφορά. Επιπροσθέτως ουδεμία οικονομική εκμετάλλευση δεν υφίσταται.
Αξιολόγηση του προγράμματος
Στο τέλος του τρίτου μήνα, εμφανώς ευχαριστημένοι από
το αποτέλεσμα της διάδρασης, ως τελική αξιολόγηση
του project καταθέτουμε ικανοποιημένοι τα εξής θετικά στοιχεία:
Ø Αναπτύχθηκαν οι διαπροσωπικές μας σχέσεις
Ø Δημιουργήθηκε μια διαλεκτική-δυναμική σχέσης μεταξύ των
μαθητών και μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Ø Μυήθηκαν οι μαθητές μας σε θεμελιακές
αρχές κοινωνικής συμπεριφοράς, όπως είναι η επικοινωνία και η συνεργασία, η
αποδοχή και η αναγνώριση της αξίας του άλλου (της άλλης άποψης / κρίσης /
ικανότητας / ταλέντου).
Ø Ασκήθηκαν
οι μαθητές μας σε μεταγνωστικές δεξιότητες όπως η αυτοπειθαρχία, η
συνδιαμόρφωση και κατάθεση προβληματισμών και λύσεων, αλλά και η ικανότητα
αντίληψης των σχέσεων (αλληλεπιδράσεων) που υπάρχουν ανάμεσα στα λογής
κοινωνικά, ιδεολογικά και πολιτιστικά δρώμενα, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό
στην ευρύτερη πολιτισμική εγγραμματοσύνη τους.
Ø Δόθηκε η
δυνατότητα σε εμάς τους εκπαιδευτικούς να εμβαθύνουμε στο αντικείμενο
αποδεσμευμένοι από τους χρονικούς περιορισμούς του Ωρολογίου Προγράμματος, ενώ
παράλληλα κάναμε πιο ευέλικτη τη μέθοδο διδασκαλίας δίνοντάς της ευρύτητα προοπτικής
(γνωστικού ορίζοντα).
Ø Αποκτήθηκε
ουσιαστική γνώση από την πλευρά των μαθητών.
Ø Διευρύνθηκαν
οι παραστάσεις των μαθητών μέσα από την αναζήτηση υλικού για την υλοποίηση του
project. Η αναζήτηση υλικού π.χ. τους τροφοδοτεί με νέες γνώσεις και εμπειρίες,
οι οποίες είναι απαραίτητες για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των
«σχολικών» δραστηριοτήτων τόσο γνωστικά όσο και μεθοδολογικά.
Ø Εθίστηκαν
οι μαθητές στην αυτενέργεια, στη βιωματική δηλαδή κατάκτηση της γνώσης με
προσωπική συμμετοχή (και ευθύνη), γιατί συμμετείχαν όλοι στο σχεδιασμό της
δράσης.
Ø Καλλιεργήθηκε
η πρωτοβουλία, η περιέργεια και η δημιουργικότητα του κάθε μαθητή και αυτό τον
ενισχύει ηθικά. Η αναγνώριση της συμβολής του καθενός στο οικοδόμημα της γνώσης
δρα ευεργετικά, ενισχύει το αυτοσυναίσθημα των παιδιών με εντυπωσιακά κάποτε
αποτελέσματα και τα οπλίζει με περισσότερο θάρρος και αγωνιστικότητα, κάνοντάς
τα να μη φοβούνται το άγνωστο και να δοκιμάζουν το καινούριο.
Ø Προβλήθηκαν
ενδιαφέροντα, χαρίσματα και ταλέντα που θα παρέμεναν κρυφά (ανενεργά), αν δεν
τους δινόταν αυτή η ευκαιρία.
Ø Κάθε
μαθητής γίνεται υπεύθυνος, γιατί αναλαμβάνει καθήκοντα στα οποία πρέπει να
φανεί συνεπής και έτσι αντιλαμβάνεται ότι είναι σημαντικός ο ρόλος του, γεγονός
που τον/την προετοιμάζει και για την κοινωνία (αφού γίνεται κοινωνικά
υπεύθυνος/-η στη μικρή κοινωνία της τάξης).
Ø Καταργεί
τον ελιτισμό μέσα στην τάξη, μια που στο project έχουν δικαίωμα συμμετοχής όλοι
οι μαθητές ανεξάρτητα από την επίδοσή τους. Έτσι ένας μαθητής με χαμηλές
επιδόσεις, ο οποίος συμμετέχει και δραστηριοποιείται σε μια ομάδα project,
είναι πολύ πιθανό να οδηγηθεί σε σημαντικές και συχνά μη προβλέψιμες αλλαγές
και να παρουσιάσει αξιοσημείωτη πρόοδο. Αλλά και ένας «καλός» μαθητής μπορεί να
κριθεί με πιο αντικειμενικά κριτήρια ενταγμένος σε μια ομάδα project απ’ ό,τι
κατά μόνας.
Ø Το
project συμβάλλει στην καλλιέργεια της συλλογικότητας, στο να αντικατασταθεί το
«εγώ» από το «εμείς», και στο να συσφιχθούν οι σχέσεις μέσα στην ομάδα.
Καταργεί έτσι τις συνθήκες ωμού ανταγωνισμού που είναι ένα συνηθισμένο
φαινόμενο όχι μόνο στο σχολείο αλλά γενικά στην (ενήλικη) ανθρώπινη ζωή.
Αντίθετα, δημιουργεί (και εμπεδώνει) κλίμα για συνεργασία, η οποία, τελικά,
είναι πολύ πιο απαραίτητη σε όλους τους τομείς της κοινωνικής συμβίωσης.
Ø Επιπλέον,
όλοι μαθαίνουν να προσαρμόζονται στους κανόνες που απαιτεί η συνεργασία.
Ø Εξοικειώνει
τον μαθητή με την κριτική (να κρίνει και να κρίνεται) και αναπτύσσει την κρίση
του ωθώντας τον να προσδιορίσει τα κριτήρια με τα οποία την κάνει. Βοηθά τον
μαθητή να αποδέχεται τον καλύτερο/την καλύτερη, να αντιλαμβάνεται τη
συμπληρωματικότητα (οι αδυναμίες του ενός καλύπτονται από τις ικανότητες του
άλλου και αντίστροφα), άρα να κατανοεί ότι κάθε άτομο έχει τη δική του αξία που
είναι χρήσιμη για τον άλλο.
Ø Χαρίζει
στον εκπαιδευτικό την ικανοποίηση πως μαθαίνει στα παιδιά να μαθαίνουν από μόνα
τους, να παράγουν έργο και να καταλήγουν σε απτά αποτελέσματα μέσα από τις
δραστηριότητες που τους προσφέρει η μέθοδος project.
Ø Βοηθά
τους γονείς να διακρίνουν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον (ή την κλίση) του μαθητή παιδιού
τους, μέσα από τη συμμετοχή του σε ένα project, και να ενισχύσουν την
προσπάθειά του να χρησιμοποιεί γόνιμα και δημιουργικά τον χρόνο του, αντί να
σπαταλάει τον χρόνο του αποπροσανατόλιστος (επειδή δεν ξέρει τι να τον κάνει)
Ø Τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν, σηματοδοτούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και την εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στην τάξη
Ευχαριστίες
Ευχαριστούμε θερμά όλους
όσους μας έδωσαν το κίνητρο και τη δυνατότητα να εμπλακούμε, να παράξουμε αυτό
το υλικό και να συμμετέχουμε στον 9ο Διαγωνισμό «Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια:
εκπαιδευτικές γέφυρες»:
·
Το Υπουργείο
Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας
·
Το Υπουργείο
Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου
·
Τη Διεύθυνση
Α/θμιας Εκπ/σης Σερρών
·
Το Υπουργείο
Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης)
·
Το Τμήμα
Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και
Θρησκευμάτων και
·
Το Σπίτι της
Κύπρου – Μορφωτικό Γραφείο της Κυπριακής Πρεσβείας την Ελλάδα.
Συμπεράσματα-Προτάσεις
Η διαθεματική προσέγγιση ενίσχυσε την επιθυμία αμοιβαίων σχέσεων μεταξύ των σχολικών κοινοτήτων Ελλάδας-Κύπρου. Η αδερφοποίηση σχολικών μονάδων θα μπορούσε να αποτελέσει την ιδανικότερη εκπαιδευτική «γέφυρα» με τον ελληνισμό της Κύπρου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ø Δημητρίου-Χατζηχρίστου
Χρ. (2011). Οργάνωση και κατασκευή διαθεματικών εργασιών με τη μέθοδο project:
εφαρμογές για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Υπουργείο Παιδείας
και Πολιτισμού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Λευκωσία.
Ø Ταρατόρη-Τσαλκατίδου
Ε. (2007). Η Μέθοδος Ρroject στη Θεωρία και στην Πράξη. Αδελφοί Κυριακίδη.
Θεσσαλονίκη
Διαδικτυακές αναφορές
Η μουσική που χρησιμοποιήθηκε, αντλήθηκε από το διαδίκτυο.
Βίντεο: Το δίδυμο αδερφάκι της Κύπρου : https://www.youtube.com/watch?v=9eDOOzV5QcI&list=TLGGXVpVbuq7Jk4wMjAyMjAyMw&ab_channel=haanity
Επισήμανση – Υπενθύμιση: Τα βίντεο έχουν δημιουργηθεί για εκπαιδευτικό σκοπό
και σε ουδεμία περίπτωση δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Τα τραγούδια που
αντλήθηκαν από το διαδίκτυο χρησιμοποιούνται μόνο για τις ανάγκες δημιουργίας
της εργασίας.
Η Διευθύντρια
του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κρύας
Βρύσης
Μαρία Αθανασιάδου
ΠΕ70